Archief Blauwe Maandagen

ARCHIEF | 30 dec
Flip Noorman | Jeroen Kant

Het gloednieuwe Tilburgse label Bastaard Platen is met nog maar een paar releases nu al een underground succes. Op deze Blauwe Maandag spelen twee verse sterren van het label in Theater de Roode Bioscoop: de zangers en liedschrijvers Flip Noorman en Jeroen Kant. Een unieke kans om kennis te maken met twee eiegenzinnige talenten.

Jeroen Kant

Jeroen Kant (1982) woont in een oud, vervallen, houten huisje ergens in een Brabants gehucht. Naast wat muizen in de keuken en ratten in de schuur nestelt er een koolmees in zijn brievenbus, een mierenkolonie in de steunbalken van het dak en het geluid van platvoeten en zwaar ademen in het plafond is naar alle waarschijnlijkheid een steenmarter. De enige buren in de weide omtrek liggen op de 200 jaar oude Joodse begraafplaats naast het huis. Omgeven door het groen, de rust en de stilte schrijft hij er prachtige Nederlandstalige liedjes en gedichten vol liefde, humor en zelfspot. 

Jeroen’s derde studioalbum “De Lafaard Kapitein” is de eerste release van het mede door hem opgerichte label Bastaard Platen. Het album ontving alom lovende kritieken. Afgelopen zomer was Jeroen te zien in het TV-programma "De Beste Singer Songwriter Van Nederland".

Flip Noorman

Flip Noorman (1988) is de speelman met het gescheurde gezicht. Het plotseling opkomen van de aandoening Bellse Parese zorgde ervoor dat zijn gezicht van het ene op het andere moment een tweedeling kende: de linkerkant was door een ontstoken zenuw tijdelijk verlamd geraakt en weigerde nog langer te doen wat van hem gevraagd werd, terwijl de rechterkant nog braaf in de pas liep. Twee helften, twee affecten en één album waarop allebei de kanten gehoord willen horen.

Op Flips debuutplaat Bellse Parese (Bastaard Platen, 2013) wordt de luisteraar met zijn neus op de feiten gedrukt: de geïnfecteerde schreeuwpoëet en de minnaar van het vrouwenhart zijn tot elkaar veroordeeld en niet van plan elkaar de ruimte te geven.

Met groot gevoel voor taal brengt Flip Noorman met zijn Bellse Parese een opvallend album dat meer is dan een verslag van een vervelende aandoening. Ook muzikaal zet Flip zichzelf pontificaal op de kaart. Als een ware slavendrijver jaagt Flip de luisteraar door zijn wereld waarin Boudewijn de Groot en Tom Waits een vreemd soort huwelijk aan zijn gegaan. Maar welke namen ook komen bovendrijven, tijdens het luisteren van Bellse Parese kan er geen twijfel over bestaan: dit is Flip Noorman en dit is zijn verhaal.