Archief Eendagsgasten

ARCHIEF | Rene van t Hof en Rene Groothof | De nazi en de kapper

Kaarten voor deze voorstelling zijn tot 17.00 uur verkrijgbaar via deze website.
Vanaf 19.00 tot aanvang alleen nog aan de kassa in het theater, zolang de voorraad strekt.


Twee sterke persoonlijkheden in één stuk; René van ’t Hof en René Groothof in een fascinerend samenspel met veel wrange humor. Ze brengen een controversieel verhaal over een oorlogsmisdadiger die na de Tweede Wereldoorlog aan zijn veroordeling ontkomt. Hoe? Door zich de identiteit van zijn Joodse jeugdvriend aan te meten en zich als kapper in Israël te vestigen. De voormalige kampbeul roept hiermee het noodlot over zichzelf af, want wie houdt hij nou eigenlijk voor de gek? Het publiek wordt verleid te volgen in zijn schijnbaar onmogelijke persoonsverwisseling.

Helmert Woudenberg schreef het scenario, gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Edgar Hilsenrath. Door de gevoelige thematiek (nazi wordt zionist) duurde het maar liefst tien jaar voordat het boek een moedige uitgever vond. Woudenberg zet samen met regisseur Aike Dirkzwager pijnlijke vraagtekens bij de bedrieglijke eenvoud van morele tegenstellingen.

Scriptschrijver Helmert Woudenberg en regisseur Aike Dirkzwager gebruiken een theatrale vertelvorm die sterk leunt op de verwante speelstijl en persoonlijkheden van hun acteurs, René Groothof en René van ’t Hof die het thema van de identiteits-wissel tot het uiterste oprekken. Het publiek wordt verleid mee te gaan in een schijnbaar onmogelijke draai van de protagonist.

 

  • Twee sterke persoonlijkheden in één stuk; René van ’t Hof en René Groothof in een fascinerend samenspel met veel wrange humor. Ze brengen een controversieel verhaal over een oorlogsmisdadiger die na de Tweede Wereldoorlog aan zijn veroordeling ontkomt. Hoe? Door zich de identiteit van zijn Joodse jeugdvriend aan te meten en zich als kapper in Israël te vestigen. De voormalige kampbeul roept hiermee het noodlot over zichzelf af, want wie houdt hij nou eigenlijk voor de gek? Het publiek wordt verleid te volgen in zijn schijnbaar onmogelijke persoonsverwisseling.
    Helmert Woudenberg schreef het scenario, gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Edgar Hilsenrath. Door de gevoelige thematiek (nazi wordt zionist) duurde het maar liefst tien jaar voordat het boek een moedige uitgever vond. Woudenberg zet samen met regisseur Aike Dirkzwager pijnlijke vraagtekens bij de bedrieglijke eenvoud van morele tegenstellingen.

    Scriptschrijver Helmert Woudenberg en regisseur Aike Dirkzwager gebruiken een theatrale vertelvorm die sterk leunt op de verwante speelstijl en persoonlijkheden van hun acteurs, René Groothof en René van ’t Hof die het thema van de identiteits-wissel tot het uiterste oprekken. Het publiek wordt verleid mee te gaan in een schijnbaar onmogelijke draai van de protagonist.

    Twee sterke persoonlijkheden in één stuk; René van ’t Hof en René Groothof in een fascinerend samenspel met veel wrange humor. Ze brengen een controversieel verhaal over een oorlogsmisdadiger die na de Tweede Wereldoorlog aan zijn veroordeling ontkomt. Hoe? Door zich de identiteit van zijn Joodse jeugdvriend aan te meten en zich als kapper in Israël te vestigen. De voormalige kampbeul roept hiermee het noodlot over zichzelf af, want wie houdt hij nou eigenlijk voor de gek? Het publiek wordt verleid te volgen in zijn schijnbaar onmogelijke persoonsverwisseling.
    Helmert Woudenberg schreef het scenario, gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Edgar Hilsenrath. Door de gevoelige thematiek (nazi wordt zionist) duurde het maar liefst tien jaar voordat het boek een moedige uitgever vond. Woudenberg zet samen met regisseur Aike Dirkzwager pijnlijke vraagtekens bij de bedrieglijke eenvoud van morele tegenstellingen.

    Scriptschrijver Helmert Woudenberg en regisseur Aike Dirkzwager gebruiken een theatrale vertelvorm die sterk leunt op de verwante speelstijl en persoonlijkheden van hun acteurs, René Groothof en René van ’t Hof die het thema van de identiteits-wissel tot het uiterste oprekken. Het publiek wordt verleid mee te gaan in een schijnbaar onmogelijke draai van de protagonist.