Archief Losse Programmas

ARCHIEF | Lonnie Holley

De eerste levensjaren van Lonnie Holley, geboren op 10 februari 1950 in Birmingham, Alabama, zijn kenmerkend geweest voor zijn unieke verhaal. Vanaf het moment dat hij vijf jaar oud was werd de jonge Holley belast met werk als schoonmaker in een drive-in bioscoop, als afwasser en als kok. Een chaotische jeugd en het gebrek aan ruimte om kind te zijn leidde later tot zijn ongedwongen drang om te ontdekken.

Sinds 1979 heeft Lonnie Holley zijn leven gewijd aan de leer van geïmproviseerde creativiteit. Zijn kunst en muziek vinden hun oorsprong in worsteling en ontbering, maar belangrijker nog, zijn ongerepte nieuwsgierigheid in biologische necessiteit, wat zich heeft gemanifesteerd in Holley’s schilderkunst, beeldhouwwerk, fotografie, voorstellingen en muziek.

Holley’s muzikale proces staat haaks op dat van de typische muzikant. In plaats van het produceren van muziek in een studio kiest Holley ervoor zichzelf en zijn werk over te geven aan het moment, waarin zijn muziek en teksten een vrije vorm aannemen en veranderlijk zijn tijdens elke voorstelling of opname. Holley blijft zijn werk construeren en deconstrueren binnen zijn originele kunstzinnige omgeving, waardoor de elementen van zijn visuele werk een nieuwe bestemming vinden binnen zijn constant veranderlijke proces. Dit leidt vaak tot de overdracht van opzichzelfstaande verhalen in nieuwe werken en een cumulatief samengestelde verbeelding waarmee hij de diepte en de intentie van een originele betekenis overstijgt. Zo is de gelaagdheid in Holley’s muziek het resultaat van een constant veranderlijk en jarenlang evoluerend experiment. De eerste studio opnames hiervan zijn gemaakt in 2010 en 2011 en verschenen op zijn debuutalbum “Just Before Music”.

De opvolger van zijn debuut, “Keeping A Record Of It” is Holley’s tweede full-length album, waarvoor hij samenwerkte met een scala aan gastartiesten als Cole Alexander van Black Lips, Bradford Cox van Deerhunter en visueel kunstenaar Lillian Blades.