Geen musicus, schrijver, kunstenaar creëert zijn of haar werk om het in een la te doen belanden en toch is dat geregeld gebeurd. Joseph Wölfl had bijvoorbeeld de pech dat zijn rivaal en collega Beethoven heette waardoor zijn eigen fantastische muziek onbekend bleef; Hans Henkemans, gevierd pianist en componist, werd verguisd in de tijd van de Notenkrakers en raakte in de vergetelheid; Sergei Protopopov ontliep ternauwernood een Siberisch strafkamp na te zijn veroordeeld wegens zijn seksuele geaardheid. Het was pianist Mattias Spee die mede dankzij de inzet van Ed Spanjaard, deze componisten aan de vergetelheid ontrukte. Zijn recent uitgebrachte CD’s ‘Eclipse’ getuigen hiervan. In Voorbij Vergetelheid kunt u horen hoe deze ‘vergeten’ muziek tot klinken komt. Ook Dmitri Shostakovich zag zijn muziek gecensureerd toen hij onder Stalin in aanvaring kwam met het Moskouse gezag. Uit zijn weergaloze cello-sonate opus 40, daterend uit 1934, met Wytske Holtrop op cello, blijkt dat zijn muzikale genie gelukkig intact bleef. Deze sonate vormt het sluitstuk van een concert waarin ook de aanstormende jonge sopraan Maria Pedano enkele prachtige liederen zal vertolken van Rachmaninov, Tchaikovsky en Rimsky-Korsakov. Verder gaat een compositie van Benno Bonke in première: ‘Cellitude’ voor cello solo.
VOORBIJ VERGETELHEID | Mattias Spee, Wytske Holtrop & Maria Pedano
In het concert Voorbij Vergetelheid zullen Mattias Spee (piano), Wytske Holtrop (cello) en Maria Pedano (sopraan) werken van ooit min of meer gemuilkorfde componisten ten gehore brengen.
Tickets met vroegboekkorting (€15), zogeheten Early Bird tickets, zijn verkrijgbaar tot 1 juni. Daarna is de prijs €20
Donderdag 03 jul. 2025
- 20:15 uur
- € 15,00